Rugby w Lesznie

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Rugby 7 czyli trochę teorii (cz.1)

Email Drukuj PDF

Siódemki to odmiana gry w rugby, która także w Polsce czyni stałe postępy i staje się coraz bardziej popularna. W artykule tym przedstawione zostaną elementy charakteryzujące ten rodzaj rugby.

I. NIEKTÓRE ELEMENTY PRZEPISÓW GRY [1,2]

1. Prowadzenie gry: Identyczne jak rugby "15" z założeniem 3 graczy w młynie, 1 łącznik młyna, 3 graczy ataku.
2. Czas gry: 2 x 7 min. - przerwa tylko na zmianę stron boiska.
Zakończenie I połowy oraz koniec meczu sygnalizowane jest syreną zgodnie z upływem czasu gry, natomiast sędzia kończy spotkanie w momencie pierwszej przerwy w grze (młyn, aut). Rzut karny musi być rozegrany przed zakończeniem meczu. W dużych turniejach finał rozgrywany jest 2 x 10 minut.
3. Zmiany: 3 w ciągu meczu.
4. Wykluczenia: żółta kartka - 2 min., czerwona kartka ko końca turnieju.
5. Boisko: takie samo jak do "15"

boisko2
Rys. 1 Boisko do gry rugby [2]

II. CHARAKTERYSTYKA GRY [1,3]

Zasady podstawowe

Atak:
• być w posiadaniu piłki
• przekroczenie linii obrony poprzez jej dezorganizację ciągłymi podaniami (a nie jak w rugby 15-osobowym poprzez zdobywanie terenu)
• natychmiastowe przyspieszenie akcji po przekroczeniu linii obrony
• dążenie do zdobycia punktu - jako pierwsi
• odpowiednie kierowanie - wykorzystywanie czasu gry w zależności od wyniku

Obrona:
• zorganizowanie i przemieszczanie się całej drużyny w jednej linii do przodu i w bok
• organizacja obrony w ustawieniu 6-1, 5-2
• obrona w szykach ofensywnych przeciwnika
• szarża na piłkę - uniemożliwienie podania (tylko sytuacyjna szarża na nogi lub tułów jak w 15-stkach)
• indywidualna organizacja w celu odzyskania piłki
• zajęcie szerokości boiska z podziałem na strefy obrony dla poszczególnych zawodników

W rugby 7 stosunek procentowy wariantów gry w meczu kształtuje się następująco:
• gra ręką - 70%
• przegrupowania - 20%
• gra nogą - 10%
Wszystkie te elementy gry różnicujące poszczególne odmiany gry powinny być uwzględnione w szkoleniu zawodników.

III. STAŁE FRAGMENTY GRY [1]

Poniżej przedstawione zostaną propozycje w zakresie rozwiązań technicznych i taktycznych stałych fragmentów gry.

Rozpoczęcie gry.

Rozpoczęcie gry ze środka boiska na początek meczu, po przerwie lub po zdobyciu punktów każdej z drużyn daje możliwość wejścia w posiadanie piłki. Zatem wykonanie tego stałego fragmentu gry jest bardzo ważne ponieważ stwarza okazję do zdobycia kolejnych punktów. Najczęściej stosowany kop z rozpoczęcia to wysoko zagrana piłka na 11 metr pola gry przeciwnika. Kop ten stwarza realną szansę odzyskania piłki przez zawodników rozpoczynających grę. Odzyskanie piłki powinno być zorganizowane bardzo szybko wykorzystując do tego fragmentu gry 2-3 zawodników. Najwyższy zawodnik walczy o piłkę w powietrzu a jego asekurujący partner gra z tyłu, natomiast trzeci zawodnik młyna wybiega przed piłkę na wypadek gdyby była zbita przez przeciwnika.
Stosowane ustawienia drużyny przyjmującej rozpoczęcie ze środka to: 4-2-1, 2-3-2, 3-2-2.
Zawodnik rozpoczynający grę pozostaje jako libero.

rozpoczecie rozpoczecie 22
Rys. 2 Rozpoczęcie gry ze środka [1]
Rys. 3 Rozpoczęcie gry z 22 metrów [1]

Rozpoczęcie gry z 22 metrów nie stwarza tylu problemów dla drużyny kopiącej jak kop ze środka boiska, ponieważ piłka może być kopnięta z każdego miejsca za linii 22 metrów. Przeważnie jest to szybkie, krótkie rozegranie piłki no najbliższego zawodnika, który następnie uruchamia swoich partnerów długim podaniem. Możliwe jest również głębokie kopnięcie za plecy obrony, wykorzystując złe ustawienie przeciwnika a jednocześnie dając szansę swoim szybkim partnerom do jej odzyskania. Głęboki kop powinien być wykonywany z wielką rozwagą gdyż posiadanie piłki przez drużynę jest najbardziej istotne w grze "7".

Aut.

Jeden z podstawowych stałych fragmentów , który w rugby 7 występuje stosunkowo rzadko (2 do 4 w meczu). Jednak fakt, że zawodnicy w obronie są oddaleni od linii wrzutu 10 metrów daje duże możliwości zdobycia punktów przez drużynę posiadającą piłkę. Ważnym czynnikiem decydującym o różnorodności akcji ofensywnych jest zdolność wrzucającego do precyzyjnego skierowania piłki w odpowiednie miejsce. Dlatego też z 4 zawodników biorących udział w rozgrywce autowej piłkę powinien wprowadzać do gry najlepiej wrzucający. Aut musi być rozegrany szybko. Bierze w nim udział 3 graczy, którzy po zakończeniu formacji natychmiast przemieszczają się do ataku lub obrony.

aut
Rys. 4 Rozgrywka autowa [1]

Młyn.

Młyn w rugby "7" ma nieco inne zadania taktyczne niż rugby "15". W ciągu meczu wykonywanych jest 5 do 15 młynów, które powinny być krótkie i dynamiczne. Rozegrane z szybkim zagrzebaniem i wyjściem piłki daje szansę natychmiastowej gry w lewo lub w prawo zawodnikom ataku.
Ze względu na szybkość rozegrania tego fragmentu oraz konieczność wykorzystania zawodników tej formacji po wyjściu rozróżniamy dwa rodzaje wiązania młyna. Najszybszą drogą dla młynarza związanego pod ramionami filarów do opuszczenia młyna jest związanie się wzajemne filarów - wiązanie w obronie. Młyn w ataku związujemy klasycznie ze względu na możliwość lepszego pchnięcia przeciwnika.
Stosowane są również dwa sposoby wrzucania piłki do młyna:
• wrzut kontaktowy - w momencie pierwszego kontaktu obu młynarzy łącznik wprowadza piłkę do młyna
• wrzut bezkontaktowy - łącznik czeka na sygnał młynarza.
Poniżej przykładowe rozwiązania młyna w obronie i ataku.

mlyn_obrona_lewa mlyn_obrona_prawa
Rys. 5 Młyn w obronie z lewej i prawej strony boiska [1]

mlyn_ofens1 mlyn_ofens2 mlyn_ofens3
Rys. 6 Przykłady rozwiązań ofensywnych [1]

Karny i rzut wolny.

Rodzaje wykonywania rzutu karnego:
• Gra ręką żeby rozegrać bardzo szybko i żeby utrzymać piłkę.
• Kop w aut żeby zdobyć teren i ponownie odzyskać piłkę wrzucając do swoich partnerów w formacji autowej.
• Kop na bramkę w celu zdobycia punktów albo żeby zmusić przeciwników do podjęcia gry na własnym polu punktowym lub do rozpoczęcia gry z 22 metrów.
• Długi kop za plecy obrony w celu uwolnienia się od pressingu lub żeby odzyskać piłkę przez szybkich skrzydłowych własnej drużyny.
Najlepszym sposobem na rozegranie karnego oraz rzutu wolnego jest natychmiastowe rozpoczęcie gry przez najbliższego zawodnika, tak żeby nie dać przeciwnikowi możliwości ustawienia obrony.

karny1 karny2
karny3 karny4
Rys.7 Przykłady rozegrania krnego [1]

IV. GRA NOGĄ [1]

Najważniejszą zasadą gry ofensywnej jest posiadanie piłki dlatego zawodnik, który decyduje się na zagranie piłki nogą musi mieć niepodważalne powody do podjęcia takiego sposobu atakowania. Drużyna która zdecyduje się na kopnięcie piłki w czasie gry może mieć korzyść pod warunkiem, że zawodnicy będą w stanie szybko ją odzyskać oraz przesunąć grę do przodu.
Przykłady sytuacji usprawiedliwiających grę nogą:
• żeby zakończyć grę przy prowadzeniu,
• żeby uwolnić się od agresywnej obrony będąc przed lub na własnym polu punktowym,
• przy skrajnie złych warunkach atmosferycznych (deszcz, wiatr),
• krótki przekop gdy przeciwnik szybko zamyka bez asekuracji libero.



Źródło:
[1]" Poradnik dla instruktorów i trenerów rugby", pod red. M. Powały-Niedźwieckiego, Polski Związek Rugby, Warszawa 2005
[2] www.pzrugby.pl
[3] "Gramy w rugby" Polski Związek Rugby, Warszawa
Poprawiony: piątek, 20 maja 2011 06:30  

Rekrutacja

Rugby_TAG_nabr


rekrutacja

Tabela PLR7 sezon 2012/2013


tabela1


Wspieraja nas

logo_start

LOB

logo_WSH

Media

logotyp_1000


Gadu-Gadu

Mój numer: 1133254
Status:

OWAL Leszno

Facebook

Użytkownicy online

Naszą witrynę przegląda teraz 56 gości